Varje gång du installerar nya program på datorn slängs det upp nya ikoner på skrivbordet, och snart har du ett fasligt virrvarr av genvägsikoner som försvårar överblicken. En del av dem kanske dessutom är för program som du knappt använder. Det här gör det mer besvärligt än det behöver vara att använda datorn, så det är vettigt att göra en grundlig upprensning i skrivbordsanarkin.

I både Windows 10 och 11 kan du fritt välja och vraka vilka av Windows egna ikoner du vill ha på skrivbordet, till exempel genvägar till Utforskaren, papperskorgen, nätverket och andra. Du kan också ställa in hur ikonerna på skrivbordet ska bete sig – om de exempelvis ska sorteras automatiskt och fästas i ett rutnät för att hålla dem i strikt ordning. I den här artikeln visar vi hur du väljer vilka ikoner som ska placeras på skrivbordet och hur du ställer in Windows så att genvägarna på skrivbordet organiseras på bästa sätt.

Detta innehåll är enbart tillgängligt för prenumeranter

Logga in i Fördelszonen för att se innehållet.
Är du inte prenumerant? Prova för bara 29 kronor
  • Som prenumerant får du:
  • Tillgång till fler än 500 säkra och testade program
  • Steg för steg-guider på svenska
  • Tillgång till forumet där du kan ställa tekniska frågor dygnet runt
  • Tester av nya produkter
  • Digitala utgåvor av de tolv senaste numren
  • Tidningen hem till din brevlåda
Allt innehåll i Fördelszonen har valts ut av PC-tidningens redaktion och är fritt att hämta för tidningens prenumeranter. Allting har kontrollerats för virus och andra säkerhetshot med marknadens mest effektiva säkerhetsverktyg. Prenumeranter på PC-tidningen kan alltid ställa frågor om programmen och övrigt innehåll i Fördelszonen till vår support via PC-tidningens forum www.pctidningen.se/forum.